KRONIKA 2007


16.12. Plzeňské Ardeny

V této době plzeňské kluby vojenské historie bez problémů spolupracovaly. Dohodli jsme se, že si společně připomeneme začátek bojů v Ardenách, které začaly ve stejný den v týdnu jako dané výročí. U nevýznamnějších plzeňských pomníků jsme položili květiny a předsedové klubů vzdali čest salutováním. Na závěr této akce jsme skončili v muzeu G. S. Pattona, kde nám Col. Carabacha a Cpt. Ivan podrobně popsali průběh bojů v Ardenách. 

8.12. Vánoční párty

Párty v těchto několika letech se konaly v Plzni Božkově v restauraci Pod kopcem. Této akce se účastnili také členové pražského klubu OCR a hodně civilistů, převážně z řad trempů. Colonel Carabacha, který "vychovával" mladé vojáky z "Vietnamu" je na naší vánoční vyznamenal. Někteří naši členové si v této době "nelámali" hlavu s ústrojovou kázní. Celý večer měl u všech přítomných velký úspěch a všichni se těšili na další rok. Již v těchto letech nám vždy o vánoční párty hrála kapela Ticket v rozšířeném složení a měla velký úspěch. 

10.11. Slaný

Listopad - počasí je nepříznivé tak, jak se dá v tomto měsíci očekávat. Při přesunu na akci jsme využili nabídku Majora, že jeepy přepraví na firemním voze Iveco. Ve Slaném jsme byli včas, neboť je to u nás zvykem. Po složení jeepů nás čekal těžký podzimní terén. Někteří řidiči terén špatně zvládali, a tak jsme občas fungovali jako vyprošťovací vozidlo. Vše ale nakonec dopadlo dobře (za tři) a po konzumaci guláše, jehož autorem byl Pavel Danda, jsme se po naložení jeepů vydali zpět do Západní zóny. 

27.10. Otevření kynologického cvičiště

Prostřednictvím našeho člena Warranta Officera Oťase jsme přijali pozvání na otevření cvičiště kynologického klubu na Valše. Bohužel se na tuhle akci sjelo málo vozidel, neboť pozvání přišlo na poslední chvíli. Někteří členové dali předsedovi klubu sponzorský dar. Jako poděkování za naši účast nám bylo předvedeno umění a schopnosti služebních psů. Celou akci zastřešovala plzeňská firma Stavmonta. 

28.9.-30.9. podzimní Javornice

V květnu na řece Javornici, kde jsme byli s pražskými "paterčaty", jsme při bloudění místními lesy omylem našli penzion Ve Mlejně a ten zrovna zahajoval provoz. Při obědě, který jsme si tam dopřáli jsme se domluvili s majiteli, že na podzim v měsíci říjnu je opět navštívíme na celý víkend. Tak jsme učinili a penzion a k tomu přilehlé chatky obsadili. Majitel penzionu Kája, který dobře znal okolí, nám připravil trasu vedoucí terénem a brody. Penzion Ve Mlejně se nám stal základnou na několik dalších let. I když jsme museli tuto lokalitu změnit a  v současnosti jezdíme do Mladotic na řeku Střelu, tak jméno "Javornice" jsme pro tyto jarní a podzimní akce zachovali. 

24.8.-26.8. Drahňovice

Akce OCR Praha pod vedením Šeďi, kdy členové tohoto klubu ještě jezdili se "stetsony" na hlavách. Akce se každoročně koná v termínu kolem 21.srpna jako připomínka okupace naší republiky vojsky Varšavské smlouvy. Náš člen "Jarunka" neměl ještě vlastní jeep, a tak jezdil napřed se Sgt. Luďou, ovšem později se také osamostatnil. Z Plzně jsme tradičně přijeli pouze se dvěma jeepy. Po denní jízdě těžkým terénem, se jako vždy večer slavilo za doprovodu country hudby. 

10.8.-12.8. Česká Kanada

V roce 2007 jezdili na Českou Kanadu také členové pražského klubu OCR. Na fotografiích jsou i pro laiky jasně poznat. Na druhé straně musíme přiznat, že to jsou dobří kamarádi a naše připomínky týkající se oblečení si vzali k "srdci". Část z nich založila nový klub, který v nových uniformách dobře reprezentují. Naši kapitáni "kladeči", jak je patrné z fotografií, vzorně položili květiny nejen na hřbitově Svatého Ondřeje, ale i na dalších dvou. Společenský večer s country hudbou se povedl. 

28.7. Akce radar

Radar sem - bolševik ven! 

Vláda premiéra Mirka Topolánka dohodla s vládou USA vybudování radaru na našem území, konkrétně ve vojenském újezdu Brdy. Vzhledem k tomu, že čeští komunisté byly zásadně proti, dohodli jsme se s dalšími kluby vojenské historie, tuto akci maximálně podpořit. Sraz účastníků byl na náměstí ve Strašicích. Organizaci si vzal na starost Colonel Milan Březina, který s sebou přivezl i "toho třetího" - Milana Paumera. Účast byla skutečně velká, přijeli i kamarádi ze severu pod velením Indiána Joe. Po projetí několika obcemi jsme zamířili na místo, kde měl být radar vybudován. Schránku, která obsahovala petici na podporu jeho výstavby jsme na tomto místě zakopali. Bohužel se komunistům podařilo ve sněmovně prosadit, že radar v Čechách nebude.

25.5.-27.5. jarní Javornice

Jaro se vždy nese ve znamení terénních jízd, při kterých velice důkladně testujeme naši techniku. Mezi klasické prvky této jízdy patří brody či zbahněné cesty plné překážek. Tentokrát vše proběhlo za slunečného a teplého počasí, což dalo akci velice pozitivní atmosféru.

3.5.-5.5. Convoy of Liberty 2007

Tehdy jsme v našem itineráři neměli zdaleka všechny města a obce jako dnes, ale autokemp Hnačov byla již tenkrát naše stálá základna. Byli jsme druhý rok nově vytvořený klub bez jakýchkoliv plusových referencí, a tak jsme se před slavnostmi museli hodně snažit. Členové spřátelených klubů, kteří s námi začali jezdit nebyli ještě dobře oblečeni, ale časem se vše vyřešilo. Ve Volyni, kde stojíme v kopci na náměstí (poslední snímek), neměli zřejmě o konvoj zájem. Na úřadě jsme nikoho nezastihli a ani za námi nikdo nepřišel. Další rok jsme Volyni z itineráře vypustili. 

2.5. Ambasáda USA

Tuhle krásnou akci vymyslel Sgt. Mirko Trubka, který se domluvil na americké ambasádě na tom, že každý rok, vždy poslední pátek v dubnu, přijedeme na návštěvu. Tento ročník byl již třetí a jezdili jsme jej pod názvem Liberty road Convoy, tehdy se ho zúčastnil i velvyslanec pan Graber. Veteráni, které jsme z náplavky vozili na jeepech po Praze, nám navrhli změnu názvu na Convoy of Liberty. Pod tímto novým názvem vyřizoval Sgt. Mirko Trubka, na všech pražských institucích (cca 12 úřadů), povolení průjezdu po Praze. Tato akce získala velkou popularitu. 

24.4. Litice

Začátek akce byl dramatický. Křižovatka U Jána byla totálně neprůjezdná. Uprostřed křižovatky stál americký vojenský Cadillac, který jel na radnici pro primátora pana Rédla. Řidiči kaplanovi Duckovi se nepodařilo tolik koní ovládnout (osmiválec) a oni odmítli poslušnost. Pohotovostní jeep odtáhl Cadillac z křižovatky a dál vše probíhalo pouze s malým zpožděním bez problémů. I pan primátor Rédl si pochvaloval, že v tak krásném voze ještě nejel. Celý akt zahajovaly projevy jak zástupce americké ambasády, tak i dalších účastníků. Pietního aktu se také zúčastnil veterán Erik Peterson, který přijel osvobodit Plzeň na jednom z prvních tanků. Společně se členy našeho klubu položil kytku k pomníku. Po ukončení pietního aktu jsme pořídili fotografie s panem primátorem a se členy klubu, kteří v dnešní době již nejezdí. Jedná o Láďu Vopavu (zemřel) a Květu, která nemůže ze zdravotních důvodů. 

21.4. Čemíny

Dne 25.4. 1945 dostali letci od 92nd Bomb Group rozkaz zaútočit na plzeňskou Škodovku. Piloti byli upozorněni, že poblíž Plzně, je ze dřeva postavena velká kopie závodu Škoda. Tato kopie se nacházela v katastru obce Vochov a byla nazývána "Maskovaná milenka". Britský rozhlas hlásil do Plzně, že bude bombardována místní zbrojovka. Piloti, kteří v letadlech slyšeli tuto zprávu, měli "velkou" radost. Německá obrana si děla dopředu zaměřila na obvyklou výšku 6 600 m. Počasí nebylo příznivé, neboť se nad cílem průběžně hromadily mraky. Některé z bombardérů se na cíl vracely i 3x, což bylo bylo příčinou poškození a sestřelení několika strojů. Také pilot letounu B-17 1st Lt. Fischer dostal zásah do levého křídla. Stroj se po ulomení křídla  nekontrolovaně řítil k zemi a trosky letadla dopadly poblíž obce Čemíny. Pouze dva členové posádky havárii přežili. V devadesátých letech byl v obci Čemíny těmto letcům vybudován pomník, ke kterému jsme také jezdili. Při této příležitosti jsme zároveň zorganizovali jízdu terénem, která skončila na chatě našeho člena Jirky Vítka.