.

Pan gen.Štandera - pilot od pánaboha. Dnešní den by oslavil 100 let.

V červnu 1939 odešel Miroslav Štandera z Československa s tříletou praxí pilota a pilotní školou v Prostějově. Měl jedinou vizi - bojovat za vlast. Nejdříve skončil v Cizinecké legii a poté vstoupil do nově vznikající československé letky. Při leteckém souboji utrpěl zranění páteře,ale měl štěstí-podařilo se mu nouzově přistát vedle nemocnice. Po pádu Francie byl jako jeden z posledních evakuován do Británie v sádrovém krunýři. Pokud by nebyl evakuován tak by mu jako občanovi protektorátu "Bohmen und Mahren"hrozila smrt. Po uzdravení se stává pilotem u 312. perutě a postupně létá se všemi stroji, které v té době Británie měla. Válečnou kariéru završil u 68.noční stíhací perutě RAF v hodnosti Pilot Officer. Po návratu do ČSR je umístěn k 24.bombardovacímu pluku v Plzni. Po komunistickém převratu dostal punc"zápaďáka" a byl propuštěn. Začal se živit sběrem šrotu v tehdy opuštěném pohraničí. Měl "štěstí v neštěstí". Když si pro něj přijeli soudruzi od STB tak nebyl doma a sousedé ho včas varovali. Odchází znovu do Británie a vrací se do řad RAF a pokračuje v létání. Do ČSR se vrací v době Pražského jara ale vízum mu prý dali omylem! Eminentní zájem má o něj nejen STB, ale i jejich kolegové - KGB. Opět opouští republiku, ale jen do Německa kde ještě létá, ale jen na nákladních letounech. Vrací se po roce 1989 a bydlí u své dcery v Plzni na Slovanech. Užívá si svobody a chodí za kamarády na letiště do Letkova - pěšky. Také ho dál láká létání a tak se jede "sklouznout" na letiště do Líň v proudovém Albatrosu. Zemřel 19.února 2014 ve svých 96 letech. P.S.:Měl jsem tu čest, že jsem mohl vozit pana generála Štanderu při Slavnostech svobody celých šet let. Dodnes mám rozhovory s panem generálem v živé paměti. Věnujme mu tichou vzpomínku. F

Naši padlí KAMARÁDI

Nikdy nezapomeneme na vaše činy a přátelství.

Lieutenant Jirka Vítek s kamarádem Joem. Oba jsou již "nebeští jezdci".


Naši padlí KAMARÁDI

Nikdy nezapomeneme na vaše činy a přátelství

Pepson Čermák a Georg Vítek byli kamarádi už od r.1990, při 45. výročí osvobození americkou armádou, při prvních svobodných oslavách. Jirka tvořil posádku s Pepsonem a od tohoto času stále. Pepovo zamilované místo " Texas" u Jivjan kde se pořádala setkání kamarádů s Jeepy. Zasvěcoval do historie bojů 3. Armády a 5. sboru mladé chlapce z místa i okolí, kteří obdivovali Jeepy. Oba kamarádi se narodili v srpnu ve znamení Lva a tak je osud dal k sobě jak na zemi, tak i nyní se spolu projíždí jako posádka v Jeepu po nebeských pláních.

Jirka kamarád a tramp jeho chata na Třebeli a potom na Kosáku vypovídali o jeho přístupu k životu a o jeho srdečnosti, Jirka byl romantik.Pepík i Jirka byli nekompromisní k minulému bolševickému režimu. Oba dva rádi navštěvovali a vraceli se do oblasti Českého lesa, do obce Díly, aby se vždy poklonili památce šesti padlých vojáků US. Army.

Kamarád, který se věnoval spousty let sbírání amerických militarií a vojenských artefaktů všeho druhu. Svými znalostmi a přehledem o dobové ústroji vojáků americké armády pomáhal v začátcích nejednoho jeepaře a tím přispěl k rozvoji a autentičnosti veřejných vystoupení klubů vojenské historie. Jako skvělého parťáka a společníka si ho navždy budou pamatovat osádky Jeepů a dalších vozidel, se kterými tak rád jezdil. Nyní se i jeho bílá hvězda přesunula na nebesa, aby doplnila mozaiku svobody, která se skládá z obětí a vyhaslých životů lidí věřících ve význam tohoto slova.


Sláva Hrádek, rodák s Přeštic, vyrůstal v rodině motocyklového závodníka, svého otce, který byl mistrem v motocrossu doma i v Evropě. Sláva měl rád přírodu, patřil mezi kamarády, kteří se zajímali o historii Americké armády od vylodění v Normandii až do Plzně. Svého času sedlal také válečného Harleye, byl dobrý střelec z karabinyM1 a Peacemakere. Oblékal se výhradně do uniformy 101. výsadkové divize US. Army.

Jako pro každého správného kovboje i pro Slávu byl symbolem Ameriky stát Texas společně s jeho vlajkou a odvážnými chlapy na koních, kteří žijí divoký a svobodný život s revolverem u pasu.